Thursday 2 May 2013

SHINE YOUR WAY WITH IMAN

ASSALAMMUALAIKUMWARHOMATULLAHIWABARHOKHATUH.......

Alhamdulillah.......sekali lagi kita dapat berjumpa dengan anda dalam sesi blog saya yang ke-8...
Saya berharap agar anda semua sihat sentiasa dengan izin Allah.  Baiklah....pada sesi kali ini, saya akan berkongsi tazkirah dan resepi yang menarik untuk anda sekalian.....Resepi pada kali ini adalah satu kombinasi unik sebagai satu hidangan lengkap untuk sarapan pagi kita.  In Shaa Allah..

Tetapi, sebelum itu, apa kata jikalau saya mulakan penulisan saya dengan sedikit tazkirah yang boleh kita hayati bersama.  Tajuk tazkirah saya pada kali ini ialah  SHINE YOUR WAY WITH IMAN....

SHINE YOUR WAY WITH IMAN......=)


Iman kita perlu diupgrade dan di sinari bagi membentuk ummah madani antara satu sama lain.  Bagaimana mahu menyinarinya???  Saudara-saudari sekalian, iman bermaksud mempercayai dengan hati, mengaku dengan lisan, dan melakukan amal dengan perbuatan.  Justeru, kita perlu percaya pada rukun iman di mana rukun iman juga merupakan salah satu pasak utama kita sebagai umat islam.  Iman juga dikaitkan sebagai satu pasak yang kukuh atau tali yang kuat.  Kenapa saya berkata sedemikian rupa???  Kita lihat, sekiranya kita memelihara seekor lembu.  Adakah kita mahukan lembu tersebut terlepas begitu sahaja?? Sudan tentu tidak bukan....Jika kita membuat pasak yang kuat...pasti lembu tersebut susah untuk melepaskan dirinya...Begitu juga dengan Iman kita saudara-saudari sekalian, Jika ianya kukuh, maka segala cabaran dan rintangan yang ada pasti dapat dilalui dengan begitu mudah dan tenang... In Shaa Allah....

Ketika Jibril A.S bertanya kepada baginda Rasulullah S.A.W mengenai iman, Maka, rasulullah menerangkannya yang bermaksud:

"Iman itu ialah engkau beriman kepada Allah, Malaikat-malaikatNya, Kitab-kitabNya, Rasul-rasulNya,  serta Hari Akhirat dan engkau beriman kepada takdir ( segala yang ditentukan oleh Allah Taala) sama ada perkara itu baik mahupun buruk."  - riwayat Muslim

Terdapat juga ayat Al-Quran yang menyebut mengenai iman. Saya ambil contoh dari Surah Al-Bakarah:

"Allah pelindung orang-orang yang beriman; Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan ( kekafiran ) kepada cahaya ( Iman ) "       Al-Bakarah : 257

Saudara- saudari sekalian, IMAN itu juga penting dalam membentuk dan mentarbiah diri kita agar menjadi modal insan cemerlang di dunia dan di akhirat..  Sekiranya iman berkurangan dalam diri atau tiada sedikit iman pun dalam diri kita, maka akan terbentuk satu kecenderungan untuk melakukan maksiat dan kemungkaran tanpa rasa takut kepada Allah Taala.  Nauzubillahhiminzalik ......Semoga kita semua dijauhi dari perkara- perkara sedemikian.....

Tuntasnya, kita perlulah meningkatkan ketakwaan kita dari semasa ke semasa. In Shaa Allah.....



Baiklah, Sekarang kita beralih arah pada slot Masakan pada sedutan kali ini, satu kombinasi hebat untuk sarapan pagi anda sekalian.  In Sha Allah.....Resepi ini agak mudah dan begitu cepat disediakan.  Jom kita mula memasak resepi kita pada kali ini iaitu Pankek Sweetie....

PANKEK SWEETIE



BAHAN-BAHAN

250 gram tepung gandum - Diayak
1 biji telur ayam saiz b atau c
sedikit minyak
sedikit air
sedikit mentega - untuk memasak

CARA-CARA

1)  Campurkan tepung gandum dan telur dalam satu bekas.  Gaul sebati
2)  Letakkan sedikit minyak dan tambah air.  Gaul sehingga sebati.  Pastikan barter ( campuran bahan ) tidak       terlalu pekat dan tidak terlalu cair.
3)  Kemudian, panaskan kuali dengan sedikit mentega, sendukkan sedikit barter tadi ke dalam kuali.
4)  Masak hingga keperangan dan angkat.
5)  Hidangkan mengikut cita rasa anda, anda boleh meletakkan jem, kaya, dan coklat sebagai perisa. Bagi resepi saya, saya menggunakan madu dan mentega sebagai hidangan saya.

Baiklah, selesai sudah sedutan blog saya pada kali ini, sekiranya saya tersalah kata, tersilap bicara,  saya berharap agar saudara-saudari sekalian memaafkan saya.  Yang baik itu datang dari Allah, yang buruk itu juga datang dari Allah, tetapi disandarkan kepada diri saya.....    MASAK WITH HATI, MASAK WITH IMAN.....

WASALAM.....=)

3 comments: