Sunday 3 February 2013

Assalammualaikumwaramatullahiwabarakatuh.........

Pada terbitan kali ini, saya ingin berkongsi serba sedikit pengetahuan saya tentang masakan.  topik yang ingin saya kupaskan hari ini adalah madu. Apa yang boleh kita pahamkan tentang madu.....
mesti semua akan terfikir bahawa madu ini adalah suatu benda yang sedap dimakan dan sebagai penambah perisa dalam desert atau "pankek". Tetapi pernah tak kita terfikir yang madu ini mempunyai 1001 khasiat yang tersendiri walaupun madu itu madu masakan  (madu yang digunakan khusus untuk masakan).

Seperti yang kita tahu, madu berasal dari lebah.Lebah; bila mana kita dengar sahaja lebah. Mesti orang akan cakap lebah ini banyak memberi manfaat pada kita.  Tetapi adakah kita terfikir yang lebah merupakan binatang yang istimewa sehingga disebut di dalam al-quran. Mari kira sama-sama kupas dengan lebih lanjut.

Firman Allah di dalam surah An-Nahl iaitu " Dan Tuhanmu mewahyukan lebah " dalam ayat 68. Dalam konteks ayat ini, jelaslah bahawa lebah merupakan haiwan yang memberikan manfaat dan kenikmatan kepada manusia. Justeru, madu dan lebah mempunyai kaitan yang rapat di dalam al-quran. Madu berasal dari pelbagai jenis sari bunga dan ia merupakan penawar bagi pelbagai jenis penyakit manusia. Ini terbukti menerusi ayat al-quran yang berbunyi "Kemudian makanlah dari segala (macam) buah-buahan lalu telah dimudahkan (bagimu).  Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, didalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sungguh pada demikian itu benar-benar terdapat tanda(kebesaran Allah) bagi orang yang berfikir)" An-Nahl 16:69.

Bukan dalam Al-Quran sahaja membicarakan soal madu ini. Malah ianya terbukti berkesan melalui beberapa kajian saintifik daripada beberapa orang profesor di dunia . Disini saya ada menyediakan satu "link" mengenai madu (kajian madu secara saintifik).

Baiklah...memandangkan saya telah mengulas panjang mengenai madu, saya akan berkongsi serba sedikit resepi mengenai madu. Resepi yang mudah sahaja dan boleh dibuat tanpa mengira peringkat usia.

Air Longan Kisar Bermadu ( 2 orang )

Bahan-bahan :

2 cawan air 
100 gram logan ( 6 biji)
1/2 cawan gula perang
2 sudu besar madu
krim putar ( gunakan yang sedia ada: boleh didapati di kedai kek dan pasaraya besar )
sedikit ceri

Cara-cara :

1)  Campurkan air, longan, gula perang, dan madu dalam mesin pengisar
2)  Letak sedikit ais dan kisar semua bahan
3) Kemudian, masukkan kedalam gelas dan hiaskan dengan krim putar. Letak ceri sebagai hiasan

Mudah sahaja kan.....
cuma saya tak dapat nak sediakan gambar ......
in shaa allah saya akan akan postkan gambar pada masa akan datang....

Segala yang baik itu datang dari allah ...dan yang buruk itu datang dari diri saya sendiri...

" masak dari hati, masak dengan iman "





4 comments: